Donker meisje, Zwarte Piet

3 Oct

 

zwartpiet-is-geen-racismeAfbeelding: google

Mijn dochtertje Joyce van 7, die zelf donker is, zal voortaan elke december deelnemen aan het sinterklaasfeest. Samen met haar vriendjes vindt Joyce het fantastisch als ze pepernoten en cadeautjes van de Sint en de zwarte Pieten krijgt. Het begon vorig jaar in november toen Joyce Sinterklaas en Zwarte Piet uitnodigde. Zij stopte fruit in mijn dure schoenen en zette ze buiten neer. In dit artikel laat ik zien hoe dit plan Joyce cadeautjes van Sinterklaas en Zwarte Piet opleverde. Hierin geef ik ook mijn standpunt weer ten aanzien van het sinterklaasfeest.

Elk jaar in december vieren Nederlanders het traditionele sinterklaasfeest. Dit kwam ik te weten toen ik in Helmond ging wonen. Dit sprookje is eigenlijk voor kinderen, maar ook volwassenen willen er in die tijd voor de gezelligheid aan geloven. Sinterklaas is voor vele mensen een lang verwachte welkome gast in Nederland.

In mijn vaderland Oeganda kennen we Sinterklaas niet, maar daarentegen kennen de meeste Oegandezen Santa Claus, wat die in Nederland kerstman genoemd wordt. Santa Claus lijkt heel veel op Sinterklaas, maar deze twee figuren hebben geen verband met elkaar. Santa Claus heeft zelfs geen relatie met de Oegandese cultuur. Daarom is het voor de Oegandezen een vreemde traditie. De Nederlandse Sinterklaas is een oude en officiële traditie, dus ik zie een groot verschil tussen de twee.

Het sinterklaasfeest zorgt voor blije kinderen en volwassenen in mijn wijk. Volgens mij zou het sinterklaasfeest super saai zijn als er geen Zwart Pieten bij waren. De strijd tegen Zwart Piet heeft volgens mij ten doel deze feestelijke traditie om zeep te helpen.

Sinterklaas uitgenodigd

Het was een maandagavond, medio november 2015. Buiten mijn weten nodigde mijn dochter Joyce Sinterklaas uit. Zij wilde dat hij bij ons langs kwam. Om dat verzoek kracht bij te zetten, had mijn dochter het volgende plan opgevat.

Joyce stopte fruit in mijn schoenen en ook een briefje met een mooie grote tekening in een van haar schoenen. In de brief stonden een paar wensen aan “Meneer” Sinterklaas en Piet.

‘’Ik wil graag een laptop om met mijn vrienden te kunnen communiceren’’ was haar grootste wens.

Joyce wilde graag dat Sinterklaas haar die nacht kwam bezoeken. Ze zette beide schoenen buiten neer. Het fruit wordt door het paard gegeten. Dat legde mijn buurman en taalcoach Ron uit toen ik hem dit stuk liet corrigeren.

Ik realiseerde me later die avond, rond half twaalf, dat mijn schoenen niet in huis stonden en vroeg mijn vrouw Maria en mijn zoon Trevor van 13 waar ze ergens konden zijn. Toen was Joyce al naar bed gegaan.

Omdat Trevor het plan van Joyce gehoord had, maakten we haar wakker. Joyce vertelde ons alles over het plan. “Iedereen gaat een cadeautje van Sinterklaas en Zwart Piet krijgen”, vertelde zij met een verwachtingsvol gezicht.

Ondanks die begrijpelijk uitleg van Joyce vonden we het niet zo’n goed idee om de dure schoenen buiten te laten staan.

Na het controleren of de schoenen nog buiten stonden, belde ik Douwe, mijn begeleider die in de buurt woont. Gelukkig was Joyce opnieuw in slaap gevallen. “Bedenk een cadeautje”, adviseerde Douwe me. Door dit gesprek kwam ik meer te weten over het sinterklaasfeest in Nederland.

Sinterklaas schrijft

Na dit gesprek schreef mijn zoon sint Trevor het volgende briefje aan Joyce.  “Ik kan jou wensen niet vervullen, maar je krijgt morgen een cadeautje van mij”.  Onder dit briefje stond de naam van Sinterklaas in de vorm van een handtekening.

Een dag later, op woensdagochtend, werd Joyce ontzettend blij toen ze een pakketje van Sinterklaas op de mat vond. Het pakje bevatte chocola en pepernoten.

De tegenstanders van Sinterklaas beweren dat deze traditie stamt uit de slavernijtijd. Er zou daarom sprake zijn van racisme, want Zwarte Piet fungeert hier als slaaf van Sinterklaas. De  meeste mensen weten niet dat Zwarte Piet eigenlijk niet zwart is, maar door zijn werkzaamheden in de schoorstenen steeds vuiler wordt; als hij zich wast, komt er gewoon een blanke huid tevoorschijn.

Ikzelf zie dus geen echt verband met racisme. Het sinterklaasfeest is in mijn ogen een gewone traditie die in Nederlandse cultuur verankerd is.

Verder;

http://www.ed.nl/mening/opinie-donker-meisje-zwarte-piet-1.6493213

http://www.ad.nl/eindhoven/opinie-donker-meisje-zwarte-piet~a5a35e28/

One Response to “Donker meisje, Zwarte Piet”

  1. agnes boink October 6, 2016 at 1:52 pm #

    Beste Peterson, Op de email – in New Post – las ik je verhaal ‘Donker meisje, Zwarte Piet. Ik vind het in een woord fantastisch om dit te lezen . Waar zijn wij in Nederland mee bezig? Het is jouw dochter Joyce die ons laat zien hoe kinderen reageren op gekleurde mensen. kinderen reageren niet op kleur, kinderen reageren op het verhaal / de voorstelling. Vanmorgen las ik je verhaal in ons regionaal dagblad de stem . Ik hoop dat dit verhaal van jou onze televisie haalt. Ook al heb je lang niets meer van mij gehoord. Hier wilde ik even op reageren.

    Met hartelijke groet , Agnes Boink ( vluchtelingenwerk)

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

Leave a Reply

