Sinterklaas pakt uit

17 Nov

sinterklaas_2007De hulp-Sint woont in de Rijpelberg – een dorp in Helmond. Hij is geboren en getogen in Haarlem, maar 33 jaar geleden verhuisd naar Helmond waar hij het prima naar zijn zin heeft. Naast zijn professionele werkzaamheden speelt hij in december graag voor hulp-Sinterklaas wat hij al 32 jaar met veel plezier doet. Hij wilde zijn naam niet vernoemd hebben. Hij is dus, in dit stuk, de hulp-Sint. Tijdens zijn bezoek aan onze redactiekamer vertelde hij over deze 32-jarige ervaring als Sinterklaas. Hij vertelde hoe je Sinterklaas het best kunt spelen en wat hij betekent voor de kinderen.

“Ik ben in 1984 als Sinterklaas begonnen en toen waren mijn kinderen nog klein”.  Zijn oudste kind was 3 jaar en het tweede 2 jaar. De eerste keer was volgens de hulp-Sint het spelen als Sinterklaas een eer. Hij zegt ook dat de bezigheden van Sinterklaas onder meer bestaan uit het je verdiepen in de wereld van de kinderen. Dit is volgens hem essentieel.

“Als je Sinterklaas speelt, ben je in die tijd de belangrijkste gast voor alle kinderen.” Tijdens het Sinterklaasfeest heeft hij veel plezier beleefd aan de blije kindergezichten rond het podium. “Zodra je naar het podium loopt, zie je blije gezichten – glimlachende kinderen”. “Daar doe je het voor”, concludeert hij.

De kinderen van Brouwhuis en de scholen in de omgeving kijken elk jaar weer uit naar de komst van de van de Sint.

“Het Sinterklaassprookje moet alle kinderen positieve emoties geven en hun de weg wijzen naar lief en positief zijn”. In zijn rol overtuigt hij kinderen ervan om positieve dingen te doen en de negativiteit na te laten. Dit doet hij op een vriendelijke manier – door het positieve te waarderen en het negatieve niet te af te wijzen. “Ik gaf altijd cadeautjes aan lieve kinderen”. Dit stimuleert volgens hem de kleine  kinderen om lief te zijn en hun ouders te respecteren.

“Vroeger was het beetje anders”. “Het verhaal was dat Sinterklaas stoute kinderen meeneemt naar Spanje”. Die versie bestaat volgens de hulp-Sint niet meer. “Mijn pieten hebben geen zak op de rug, ze hebben ook geen roe. Maar wel zakken waar snoepjes in zitten”.  “Ik ben Sinterklaas voor alle kinderen”. Hij voegt hieraan toe dat het verhaal van pieten die boven op daken ‘s nachts komen om stoute kinderen te pakken, minder positief was voor de kinderen en beslist geen goed beeld gaf  van wie Sinterklaas werkelijk is.

De hulp-Sint vertelt over de belangrijkste gedragsregels voor de rol van Sinterklaas.

“Als je Sinterklaas of zwartepiet speelt, moet je geen enkel kind dwingen om bij jou te komen”. Volgens hem schrikken kleine kinderen soms van Sinterklaas en de Pieten, in het bijzonder wanneer ze hem voor de eerste keer zien.

“Als een kind bang wordt, blijf je op afstand”.  Dit is een belangrijke tip van de hulp-Sint om zo’n probleem op te lossen. “Ik moet ook altijd ter voorbereiding met de vereniging of de ouders in gesprek gaan om voldoende en de juiste informatie te hebben.

“Jij moet je als Sinterklaas aan de wereld van het kind  aanpassen om door het kind geaccepteerd  te worden”. Al deze voorbereidingen en gedragsregels maken het Sinterklaasfeest een drukke en spannende tijd.

Volgens de hulp-Sint is het van belang om er voldoende pieten bij te hebben om een perfect feest te realiseren. Hij legt verder uit dat Sinterklaas een lieve man moet zijn om zo veel mogelijk kinderen bij het feest te kunnen betrekken. Volgens hem spelen pieten daar ook een grote rol bij.  “Ik heb altijd genoeg  pieten bij me ”. Dit kunnen volgens hem ook oudere kinderen zijn. Ze verschijnen altijd met Sinterklaas, verkleed als piet, en helpen met het uitdelen van de cadeautjes.

“De naam van wie Sinterklaas speelt, moet geheim blijven”. Tijdens de Sinterklaastijd werd ’s avonds altijd de kleding van Sinterklaas door de vrouw van de hulp-Sint gewassen en op zolder of in het trapgat te drogen gehangen. De kinderen hebben hier nooit een opmerking over gemaakt, omdat die het verband tussen papa en de hulp-Sint niet begrepen.

Nog altijd is het Sinterklaasfeest een belangrijke Nederlandse traditie. Daartegenover staat de gepolitiseerde discussie rond piet die volgens critici een restant is van het Nederlandse kolonialisme en racisme. De hulp-Sint weet dat deze traditie niks met racisme te maken heeft. Dit feest blijft in Helmond dan ook onveranderd.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s